هو المعلم
یکی از بهترین راه های پیشرفت ریاضیات در کشور ما تربیت استاد و معلمی است که در کنار عشق به تدریس ریاضیات و آشنایی با هنر بی بدیل معلمی
- به علم روز در این شاخه ی مهم تسلط نسبی داشته باشد؛
- با روش های مختلف و نو پدید تدریس ریاضیات آشنا باشد؛
- به نظرات اساتید این رشته آشنایی کامل داشته و خود نیز در این زمینه صاحب نظر باشد؛
- جایگاه علم ریاضی را در جهان کنونی بداند و بتواند به سوالات دانش آموزان و دانش جویان در این زمینه
پاسخ دهد؛
- با نقاط قوت و ضعف آموزش ریاضی کشور به طور نسبی آشنا باشد و برای رفع نقاط ضعف، راه کار های عملی و منطقی داشته باشد؛
- و ...
هدف ما در بخش تربیت معلم ریاضی، ایجاد محیطی است که تا حد امکان، دسترسی معلمین و اساتید ریاضی کشور به منابع ذکر شده را آسان تر کند. برای این کار، مقالاتی را در این زمینه ها ارائه خواهیم کرد. به امید آن که مورد استفاده ی همکاران عزیزم قرار گیرد.
از معلمین و اساتید کشور بزرگمان، خواهشمندم نظرات خود را در این زمینه ها با پایگاه در میان گذارند تا در این جا به نام خودشان به ثبت برسد.
در آخر به روح بلند یکی از نمونه های بزرگ معلمی، استاد ریاضیات و فیزیک و یکی از انسان های نادر روزگار، استاد رضا روزبه درود می فرستیم و علو درجات این مرد وارسته را از خدای بزرگ خواستاریم.
توضیح مهم : لازم است تذکر داده شود که مطالب عنوان شده در این بخش، نظر شخصی مولف مقاله است، نه نظر حتمی این جانب.
مقالات:
1. چرا باید ریاضیات بخوانیم؟
ولادیمر آرنولد
چرا باید ریاضیات بخوانیم؟ راجر بیکن فیلسوف انگلیسی در سال 1267 میلادی پاسخ این سوال را چنین داده است: کسی که این کار را نمی کند نمیتواند چیزی از بقیه علوم و هر آنچه در این جهان است بفهمد ...
ادامه ی مقاله
2. چگونه ریاضی بنویسیم؟
پاول هالموس (صاحب نظر و ریاضی دان فقید آمریکایی)
فکر می کنم بتوانم بیان کنم که چگونه باید نوشت، اما نمی دانم چه کسی حاضر به شنیدن آن خواهد بود. توانایی ایجاد ارتباط موثر با دیگران و روشن بودن بیان، به عقیده ی من، یک خصوصیت ذاتی است و ...
دانلود مقاله
3. دکتری آموزش ریاضی در آمریکا
بیژن ظهوری زنگنه (استاد ریاضی دانشگاه صنعتی شریف)
به طور سنتی رشته ی آموزش ریاضی در دانشگاه های آمریکا و اروپا، مولود دپارتمان های ریاضی بوده است. با این حال رشته ی آموزش ریاضی در آمریکا، در دانشکده های علوم تربیتی، مراکز بین دپارتمانی و دپارتمان های ریاضی با تنوع بیشتری ادامه یافته است ...
دانلود مقاله
4. اضطراب ریاضی
سيد حسن علم الهدايي
امروزه اضطراب رياضي مورد توجه بسياري از متخصصان روان شناسي آموزش رياضي و روان شناسان شناختي است تا از اين طريق تأثيرهاي هيجاني شاگردان را در کار رياضي بشناسند و براي کنترل و مهار علمي آنها راه کارهاي عملي بیابند ...
ادامه ی مقاله
5. غنیمت فرصتی برای پرداختن به موضوعات اساسی دیگر!!
جواد حاج بابایی (کارشناس دفتر تاٌلیف و برنامه ریزی کتب درسی)
مطالب این مقاله در سه بخش اصلی تحت عنوان های زیر تنظیم شده است:
- بررسی یک مسأله از تبدیل ها با رویکرد های هندسی و جبری و تجزیه و تحلیل مشکلات پیش آمده در باره آن در کلاس درسی
- یک فرصت آموزشی مناسب برای طرح چندین موضوع اساسی دیگر
- راهکارهای زیر بنایی برای کاهش مشکلات عمومی پیاده سازی و آموزشی کتاب هندسه(2)
توضیح:
ابتدا فایل را دانلود کرده، سپس از حالت فشرده خارج کنید. اگر مقاله ها قابل خواندن نبودند، فونت های درون فایل را نصب فرمایید.
دانلود مقاله
6. نظرات استاد پرویز شهریاری درباره ی کتاب های ریاضی و کنکور
چهره ماندگار معلمی ریاضی در پنجمین همایش چهر ه های ماندگار با بیان این مطلب که کتب ریاضی در کشور ما تحت تأثیر کنکور نگارش شده اند، گفت: مقوله کنکور در کشور برخی را به منافعی رسانده و برخی دیگر را دچار سردرگمی کرده است...
ادامه ی مطلب
7. آسیب شناسی کنکور در ایران
زهرا گویا (دانشکده ی ریاضی دانشگاه شهید بهشتی - سردبیر مجله ی رشد آموزش ریاضی)
بیژن ظهوری زنگنه (دانشکده ی ریاضی دانشگاه صنعتی شریف)
کنکور یا همان آرمون سراسری ورود به دانشگاه، به گونه ای که در ایران، زندگی اجتماعی، آموزشی، علمی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار داده است، در دنیا منحصر به فرد است. با این حال در تمام دنیا، دانش آموزان برای ورود به دانشگاه، کم و بیش از صافی هایی عبور می کنند...
دانلود مقاله
8. آسیب شناسی و عدم تطابق نظام آموزشی با کیفیت سوالات آزمون سراسری
محمد رضا کیوانفر
آموزشی خوب است که فرد را در مفهوم یاد گرفتن مستقل سازد و زمینه ی رشد و شکو فایی هم جانبه ی انسان را در ابعاد مختلف مهیا کند. اما اکنون در نظام آموزشی، یادگیری حافظه ای و ذخیره نمودن اطلاعات پر حجم کتب درسی در ذهن تقویت می شود...
دانلود مقاله
9. نتایج نظر سنجی پیرامون «پیشنهاد هایی جهت معضلات کنکور»
از معلمان ریاضی سراسر کشور
علی رجالی (دانشکده ی ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان)
سارا خرد پژوه
پس از تکمیل آخرین فرم پیشنهادهایی جهت حل معضلات کنکور، در سال 1379، بر آن شدیم که این طرح را به نظر سنجی از دبیران محترم ریاضی بگذاریم. این کار در بهار 1381 انجام و نتایج حاصل جمع آوری شد...
دانلود مقاله
10. مسايل آموزش رياضي و علوم در ايران
علی رجالی (دانشکده ی ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان)
علیرغم تمام اهميتی که آموزش رياضي و علوم برای توسعه پايدار کشور دارد، اما متأسفانه مشکلات تدريس اين رشتهها در بسياری از جوامع وجود دارند. در اين گزارش به طرح مسئله و روشهای بررسی و ارائه طريق در مورد آن با توجه به وضعيت کشورهای موفقتر پرداخته میشود...
ادامه ی مطلب
11. بررسی محتوای کتاب ریاضی سال چهارم دبستان از نظر معلمان
دکتر اسد ادیب نیا (دانشگاه علامه ی طباطبایی)
پژوهش حاضر، با هدف بررسی کتاب ریاضی سال چهارم دبستان از نظر میزان انطباق محتوای آن با هدف های آموزشی تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش، اصول برنامه ریزی درسی، اصول روان شناسی و مراحل رشد و یادگیری، کاربرد روش های جدید تدریس ریاضی و ... در یک نمونه ی 95 نفری از معلمان به اجرا در آمد...
دانلود مقاله
12. تحول شناختی و عملکرد ریاضی دانش آموزان دبستانی
زبیده آریافر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مراحل تحوّل شناختی با عملکرد ریاضی کودکان دبستانی طراحی شده و به اجرا درآمده است. نمونه ی مورد مطالعه شامل 240 دانشآموز دختر و پسر در پایههای ابتدایی سوم تا پنجم (در هر پایه 80 نفر، 40 دختر و 40 پسر) است که بهطور تصادفی ساده از دانشآموزان مناطق 19 گانه ی شهر تهران انتخاب شدهاند.
دانلود مقاله
13. زبان فارسی در کتاب های ریاضی
نقشی که زبان در رشد عقلی کودک به طور عموم و در ریاضی به طور خصوص دارد، هیچ گاه به طور همه جانبه ارزیابی نشده است... در ریاضیات، جملات باید دقیق تر تعریف شوند. لغاتی نظیر اختلاف، تفاضل، تفاوت، تقسیم، جدول، دسته بندی، نمونه، الگو.
دانلودمقاله
14. چرا باید هندسه به مدرسه باز گردد؟
دکتر امید علی کرم زاده - دانشگاه اهواز
دانلودمقاله
15. حوزه ی شناختی در آموزش ایران
خدیجه ابراری - آموزش و پرورش شهرستان جهرم
وجود 40 تا 60 درصد مشروطی یا تجدیدی درس ریاضی راهنمایی و دبیرستان که در بعضی از موارد بالاترین درصد تجدیدی را در مدارس دارد، بازنگری عمیقی را می طلبد ...می خواهیم علت عدم موفقیت دانش آموزان را در درس ریاضی و عوامل عاطفی جانبی را دانسته، سپس پیشنهاداتی ارائه دهیم.
دانلود فایل
بازگشت به اول صفحه
آخرین ویرایش صفحه: 8 خرداد 1389
نظرات و پیشنهادات شما درباره ی مطالب این صفحه، راه گشای ما است. ما را
از
آن محروم مفرمایید.
با تشکر
8 خرداد 1389